Hem Forum Robotgräsklippare Husqvarna Automower® Installation Temporär begränsningskabel, funkar det?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Deltagare
    Post count: 15

Hej,

Har jag haft åk-klippare i ett antal år, men nu börjar den sjunga på sista versen och tänkte då investera i en robot (troligtvis HQ 320, 330 eller Gardena 160 som tydligen ska vara en modifierad 220, då jag har 900 kvm relativt komplex gräsmatta). Har dock två utmaningar, som jag tänkte kolla om ni har löst eller har idéer på lösningar för.

1. Har en lite hund(3 kg), så vi skurit av gräsmattan med ett löstagbart staket så hon bara kan röra sig på baksidan av huset. Tänkte därför skapa 2 bi-ytor av sidan/framsidan som jag får lyfta över klipparen till ett par ggr i veckan. (Låter lite bökigt)

Kan jag använda samma begränsningskabel till det som till huvudytan och bara dra ihop kabeln till en mellan områdena, så att inte klipparen kan åka i mellan? Skulle det fungera bra generellt sett?

2. Har 2 stora gamla äppleträd, som fäller en hel del frukt…. Kan man lägga en begränsningsslinga runt området där äpplena ramlar ner och kolla koppla denna till en brytare, så man kan slå av och på slingan beroende på säsong och om det är ren plockat? Kanske kan använda samma lösning för bi-ytorna (punkt 1) och öppna staketet på natten några ggr i veckan, när inte hunden springer fritt ute? Förslag på brytare? Kan man styra roboten till den yta speciella nätter i så fall?

Idéer tas tacksamt emot.

//Lasse

Johan Lindqvist
    Deltagare
    Post count: 5

Detta baseras på vad jag läst, har ingen Automower själv.
    1. Om du menar att du har två helt separata ytor en bit ifrån varandra och du vill dra ut kaben från den ena till den andra borde det finka bra (så länge kabellängden inte blir för stor). Om du däremot har två ytor som sitter ihop och vill dra kabeln fram och tillbaka för att skapa en gräns tror jag inte det fungerar. Kablarna skapar ju ett magnetfält och om man lägger den nära varanra och motriktade kommer fälten att ta ut varandra och kabeln bli ”osynlig” för klipparen. (Det är därför man kan dra kabel ut och skapa en ö och klippaden kan ändå gå över kabelrännan.)
    2. Brytare borde funka (bäst med en med trappkopplingsfunktion, så att bara den ena av kablarna är aktiv, bör räcka med en enda koppling, men beroende på signalen kanske man kan få signalstudsar om en kabel slutar utan att vara inkopplad, så kanske är kopplingar i båda ändarna bäst). Tricket är nog att få små brytare som dessutom är skyddade från påverkan av vatten och liknande.

Håkan Gärdesmed
    Deltagare
    Post count: 53

[quote=”Stingray468″ post=516]Kan jag använda samma begränsningskabel till det som till huvudytan och bara dra ihop kabeln till en mellan områdena, så att inte klipparen kan åka i mellan? Skulle det fungera bra generellt sett?[/quote]

Ja respektive Nej. Det blir ingen automatik i din robotgräsklippare om du gör en installation som sedan förutsätter att du ska lyfta omkring din klippare, men det är korrekt att det är samma tråd och att man lägger samman den.

Jag skulle dock hoppa över detta och köra klipparen på natten i stället så att hunden får vara ute som vanligt på dagen.

Vad gäller äppelträden skulle jag prova första året med att sätta plankor som stopp under skördetiden, övrig tid klipper den intill träden. Endel gör i stället så att de slår ner bambukäppar med jämna mellanrum för att få tillfälliga avstängningar av områden. Att mixtra med brytare passar sig nog först efter att man fått en fungerande installation.

Lasse Eklund
    Deltagare

Tack för era svar.

Då skulle man kunna avgränsa biytan på dagen med ett hinder/staket (drar parallellen med äppelträden) och sen öppna den när hunden inte är ute, typ på natten. Skulle det även kunna fungera med HQ 330X som håller rätt via GPS funktionen vart den varit, eller kommer den få spel när den inte kommer åt en yta?

Den kanske till och med prioriterar den, när den får access?!

// Lasse

Håkan Gärdesmed
    Deltagare
    Post count: 53

Om du gör tillfälliga avstängningar måste du använda guidelinan för att få tillbaka klipparen till laddstationen, det kommer inte att fungera så bra med att den följer begränsningsslingan tillbaka.

Spontant tror jag inte att GPS-funktionen i 330X gillar det här med tillfälliga avstängningar. Tror att den på något sätt skapar en egen karta över trädgården med dess begränsningsslingan och guidelinor (330X har möjlighet till 2 guidelinor).

Mattias Lafvas
    Deltagare
    Post count: 49

Angående hund: Vi har både hund (1,8 kg) och hönor tillsammans med klipparen och det går bra. Djuren flyttar sig när klipparen kommer, så är det inte mer med det 🙂

Lasse Eklund
    Deltagare

Mr Smith
    Okey, om inte 330 gillar avstängda områden pga GPSen, kanske det är bättre att köpa en 320 då.

Wallgren
    Bra, tänkte väl att hunden lär sig 🙂
    Har stängt av så att hunden inte ska kunna springa fritt till framsidan och måste lösa klippningen av de ytorna utan att hunden smiter / börjar skälla på alla som går på gatan. Vet inte hur bara…(?)

Håkan Gärdesmed
    Deltagare
    Post count: 111

Man kan stänga av GPS-funktionen på 330X.

Man bör välja den större 330X före 320 om man har en stor tomt eller behöver tillgång till två guidelinor.

Mattias Lafvas
    Deltagare
    Post count: 49

Jag har samma upplägg, avstängt till framsidan så inte djuren ska ta sig ut på gatan. Hittills går klipparen bara på baksidan, men min plan är att dra slingan till framsidan som en biyta vilket betyder att jag kommer behöva lyfta den dit och tillbaka.

Lasse Eklund
    Deltagare

Okey, det verkar som man får starta med att lyfta roboten till biytorna vid behov. Nån som vet hur långt det måste vara mellan begränsningskablens normal-yta och biytan? Räcker det med 0,5 m?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.